Във FourPlus вярваме, че едно пространство разгръща пълния си потенциал, когато архитектура, интериорен и графичен дизайн вървят ръка за ръка. Добрият дизайн неусетно те води през пространства, друг път те въвлича във вълнуваща история или просто внася доза вдъхновение в ежедневната работна среда.
През последните години имахме възможността да работим по изключително разнообразни пространствени проекти - музеи, болници, институционални пространства, офиси, хотели и ресторанти. Това ни позволи да се убедим как графичният дизайн в пространството може не само да допринася за естетиката, но и да подобрява функционалността, комуникацията и преживяването в дадена среда. В следващите редове ще ви разкажем малко повече за опита си.
Навигация
Една от най-функционалните роли на графичния дизайн в пространството. Добре проектираната навигация ни води интуитивно – без лутане и излишни въпроси.
Такъв беше случаят с работата ни по Alpha Center - офис сграда, която първоначално нямаше отличителна визия, а от там и разпознаваемост. Създадохме визуална идентичност и, заедно със архитектурно студио Hora, я въведохме в пространството. Разработихме серия от цифри, вдъхновени от геометрията на фирмения знак - графични форми, които се вплитат в средата. Практични и характерни, те не просто насочват, а изграждат усещане за идентичност - видима, отчетлива и интегрирана в ключови точки на интериора и екстериора на сградата от паркинга, през етажните площадки и навигационните тотеми във фоайето до номера, обозначаващ адреса на самата фасада.

Когато работихме по Музея на хумора и сатирата в Габрово, задачата беше различна. Там вече съществуваше визуална идентичност, но при процеса на реновиране, се появи нуждата от съвременна и адаптивна навигационна система. Основното предизвикателство беше да я направим не само ефективна, но и да интегрираме хумористичния характер на музея.

Сходен е и подходът, който използвахме в изграждането на навигационната система за cota1110 - не просто хотел, а пространство, което се стреми да предостави на посетителите си хармонична среда за работа и почивка далеч от градския офис. Разработихме гъвкава типографска система в комбинация със специално създаден сет от икони, които навигират посетителите до стаите и зоните за отдих.

Музейна експозиция
В работата си по експозиционни пространства се оставяме да бъдем водени от съдържанието. Неговият обем и специфика определят решенията, с които конструираме дизайн системи. Гъвкави, с ясна логическа нишка, ритъм и контекстуални пространствени проявления.
Епископската базилика в Пловдив е добър пример за работата ни в тази посока. Заданието бе да изградим двуезична информационна система, която да покаже историята по интересен и лесен за възприемане начин - както от деца, така и от възрастни.
Системата трябваше да има ясна структура и да се адаптира в различни видове материали, така че да работи добре с различно визуално съдържание. Към нея разработихме и илюстрации, които да дават контекст при липса на артефакти и снимков материал.

Въздействаща среда
Средата, в която се намираме, може да действа на подсъзнателно ниво - да вдъхновява, да успокоява или да създава усещане за принадлежност. Графичният дизайн в пространството може да засили това усещане.
Детско отделение "Пирогов"
Работихме по трансформацията на детското отделение в “Пирогов” - създадохме визуална среда, която да успокоява децата и да помага на родителите да се ориентират лесно. Илюстрациите и навигацията превърнаха болничната среда в приказен свят, в който родителите разполагат с множество истории, с които да направят болничното преживяването на децата си по-приятно.

Algo Capital
Офисът на Algo Capital е друг добър пример как визуалната среда може да вдъхновява. Там обособихме пет зони в споделен офис - всяка със свой характер и послание. Пространството придоби по-ясна структура, като стана по-мотивиращо и сплотяващо екипа.

Район “Лозенец”
Дори в държавната администрация дизайнът може да играе съществена роля, като вдъхва усещане за човешко отношение и принадлежност. Такъв беше случаят с работата ни по обновяването на облика на район “Лозенец” в колаборация с арх. Христо Станкушев и студио 7561. Разработихме пространствени графики, които провокират хората да опознаят района си, чрез интерактивност и факти.

Райфайзен
Офисите на банки също могат да въздействат на своите клиенти и да им вдъхват доверие и спокойствие. За Райфайзен създадохме гъвкав визуален език, адаптиран към контекста на квартала, в който се намира конкретният офис. Така успяхме да адаптираме глобалната идентичност към локалната култура.

Ресторант "Багри" и Make&Take Pizza
Местата за хранене предлагат голямо разнообразие - не само в менюто, но и в подхода към приготвянето на храната. Затова е важно да имат ясна визия, атмосфера и комуникация, които ги отличават. Посланията и материалите в пространството играят ключова роля за силно цялостно въздействие. В проектите ни за Багри и Make&Take Pizza имахме възможност да развием именно такива идеи, които направиха пространствата запомнящи се и подсилиха бранд идентичността им.

Връзката между дизайн и пространство е ключова за създаването на стойностно потребителско преживяване. Работата по проекти, близки до хората е изключително ценна за нас. В процеса на създаване и обратната връзка развиваме разбирането си за взаимодействията, които се случват не само физически, но и емоционално. Опитът ни в различни индустрии прави перспективата ни по-комплексна с всеки следващ проект - това е причината да обичаме толкова работата си. We love this game.